Boka tid hos oss

Fyll i formuläret nedan så återkommer vi till dig inom kort. Du kan även ringa 031-724 93 90.

Jag godkänner att MOD KBT AB hanterar mina personuppgifter i enlighet med deras integritetspolicy.

Tvångssyndrom / OCD

Har du tvångstankar och kan ibland känna dig tvingad att bete dig på ett visst sätt för att bli av med dessa? Tar detta tid från annat viktigt i livet? Med hjälp av KBT kan du bli av med dina tvångshandlingar.

Vid tvångssyndrom kan man ha tvångstankar om t.ex. att man själv eller människor man bryr sig om kommer att råka ut för olycka/död, man kan få tankar om att saker måste vara i perfekt ordning, eller att man glömt låsa dörren/stänga spisen varpå något farligt kan inträffa. Det kan också röra sig om ”förbjudna” tankar av olika slag som skapar ångest, och kan leda till tvångshandlingar. 

För att lindra de obehagliga tankarna är det vanligt att man gör någon form av tvångshandling. Vanliga tvångshandlingar kan exempelvis vara:

  • Rycka i dörren upprepade gånger
  • Kolla att spisen är avstängd trots att du redan gjort det flera gånger
  • Tvätta händerna ofta på grund av oro för smuts eller bakterier
  • Ordna saker så att de ligger symmetriskt
  • Räkna på olika sätt i huvudet eller upprepa ett visst ord i tankarna
  • Vrida volymknappen till en viss siffra eller liknande

Tvångstankar och tvångshandlingar kan vara mycket begränsande i vardagen. Ofta är man medveten om att tvångstankarna inte är realistiska, men de kan ändå vara svåra att hantera. Det är vanligt att problemen tar mycket tid i anspråk och att det går ut över annat viktigt i livet.

Behandling vid tvång / OCD

Vi arbetar utifrån KBT (kognitiv beteendeterapi) och erbjuder den behandling som visat sig vara mest effektiv mot tvångssyndrom (exponering och responsprevention). 

I behandlingen går du och din psykolog igenom vad som triggar igång tvångstankarna, vilka specifika handlingar och tankar man besväras av konkret i vardagen, och vad konsekvenserna blir när man utför handlingarna. Det brukar då bli tydligt att tvångshandlingarna minskar obehaget kortsiktigt direkt när man utfört dem, men att dessa inte gör att tvångstankarna försvinner på längre sikt. Man fastnar i en kortsiktig lindring, problemen fortsätter och det blir svårt att sluta.

Under behandlingen hjälper psykologen dig att närma dig de obehagliga tankarna och de aktiviteter du brukar undvika (exponering), utan att göra själva tvångshandlingen (responsprevention). I KBT arbetar vi med detta på ett lugnt och systematiskt sätt, och man börjar oftast med enklare situationer. I takt med exponeringen får du nya erfarenheter som stegvis bidrar till att minskat obehaget i vardagen.

Boka tid hos oss

Fyll i formuläret så återkommer vi till dig inom kort.