Boka tid hos oss

Fyll i formuläret nedan så återkommer vi till dig inom kort. Du kan även ringa 031-724 93 90.

Jag godkänner att MOD KBT AB hanterar mina personuppgifter i enlighet med deras integritetspolicy.

Psykologiska tips för dig i isolering

I och med covid-19 har vår vardag förändrats på många sätt. Vi praktiserar social distansering, arbetar hemifrån och träffar inte våra nära och kära lika ofta. För många är det här en psykiskt påfrestande situation. Om du upplever att livet i självisolering eller karantän påverkar dig negativt följer här några råd.

1.     Struktur/ rutiner

När arbete, fritid, vardag och helg flyter ihop och allt sker i ditt hem är det hjälpsamt att ha en tydlig struktur för dagen med återkommande rutiner för grundläggande behov. Försök att ha regelbundna tider för mat och sömn, undvik att arbeta i sängen eller sovrummet och ha om möjligt en separat plats för arbete där du kan arbeta så ostört som möjligt.

2.     Fysisk aktivitet

Stresshantering

Vi människor mår som bekant bra av att röra på oss. Om du fått pausa vardagsmotion och gruppträning – går det att hitta alternativa sätt att få din dagliga dos av fysisk aktivitet? På nätet finns gott om tips på hemmaträning där du bara använder din kroppstyngd. Kanske finns det utegym nära dig dit du kan promenera och köra ett träningspass i det fria. Dagsljus och frisk luft hjälper oss dessutom att sova bättre.  

3.     Social aktivering

Om du under den här tiden känner dig ensam – kom ihåg att vi just nu är många som är ensamma tillsammans! Kanske finns det sätt du kan påminna dig om det; exempelvis genom att regelbundet prata med andra du känner som också befinner sig i isolering. Och kom ihåg att fysisk distansering inte behöver betyda social distansering! Se till att planera in utomhusaktiviteter, online-fikor och andra gemensamma digitala aktiviteter. 

4.    Påminn dig om varför du gör det här

Forskning visar att vi blir lyckligare av att agera i enlighet med våra värderingar. Så när du gör olika uppoffringar – avstår från att åka kollektivtrafik, ställer in en planerad fest eller låter bli att åka till sommarstugan över långhelgen – kan du koppla det till något du tycker är värdefullt på lång sikt? För det du gör nu kan bidra till att skydda andra och skapa ett hållbart samhälle. Den här tiden är också ett utmärkt tillfälle att göra saker för andra, vilket forskning också visar att vi mår bra av. Det kan handla om små saker som att hjälpa en granne med handlingen eller ta en stund till att ringa någon som du vet känner sig ensam. 

5.     Ta vara på tiden

Det kan låta konstigt, men kanske vi kan vi också se den här tiden som en möjlighet. Vanligtvis lever många av oss i en tillvaro med högt tempo och fulltecknad kalender, där vi kan känna oss stressade och som att vi inte hinner med att göra det vi vill. Om du har något du alltid velat lägga tid på, men som varit svårt att prioritera och få in i livspusslet – går det att lägga lite tid på det nu? Återigen behöver det inte handla om stora saker, utan kanske 15 min på Duolingo med ett språk du vill lära dig, rensa i källaren eller sy om ett plagg. 

Om du mår du väldigt dåligt, sök hjälp hos en psykolog, kontakta vården eller stödlinjer. Mer information om vår psykologmottagning hittar du här och allmän information om var du kan söka hjälp finns på www.uppdragpsykiskhalsa.se.

Boka tid hos oss

Fyll i formuläret så återkommer vi till dig inom kort.